Niezbędne pliki dotyczące warsztatów można pobrać na tej podstronie. Wszystkich zainteresowanych szczegółami zachęcamy do kontaktu pod adresem: edukacja@muzeumpamieci.pl
Wykonaj wszystkie poniższe kroki, pobierz i prześlij nam niezbędne dokumenty.
UWAGA! Warsztaty / lekcje muzealne są płatne: 8 zł od uczestnika.
Zapoznaj się z naszą ofertą, warsztatów, lekcji muzealnych.
👇 Przewiń na dół strony, by zobaczyć opis warsztatów i lekcji muzealnych.
Gdy wypełniłeś/aś i przesłałeś nam wszystkie niezbędne dokument, zadzwoń do nas: +48 33/447-40-84 lub napisz e-mail: edukacja@muzeumpamieci.pl by ustalić termin warsztatów.
WARSZTATY
W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z pojęciami: legenda, herb. Poznają legendę jednej z miejscowości naszego powiatu. Dowiedzą się, jak powstaje herb, poznają herby gmin powiatu oświęcimskiego i będą mogli stworzyć swój, wykorzystując różne techniki plastyczne. Lekcji towarzyszyć będzie prezentacja multimedialna z komentarzem prowadzącego.
Uczestnicy poznają historię Pana Bronisława, syna Pani Heleny Stupki, która zasłynęła z pomocy niesionej więźniom KL Auschwitz. W trakcie zajęć wykonują papierowego misia nawiązującego do opowieści małego Bronka z czasów II wojny światowej.
Podczas zajęć dzieci słuchają bajki o tym, że warto pomagać innym. Rozmawiamy o sile niesienia pomocy drugiemu człowiekowi i wykonujemy pracę plastyczną.
WARSZTATY
KLASY I-III
W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z pojęciami: legenda, herb. Poznają legendę jedynej z miejscowości powiatu oświęcimskiego. Dowiedzą się, jak powstaje herb, poznają herby gmin naszego powiatu i będą mogli stworzyć swój, wykorzystując różne techniki plastyczne. Lekcji towarzyszyć będzie prezentacja multimedialna z komentarzem prowadzącego.
Uczestnicy poznają historię Pana Bronisława, syna Pani Heleny Stupki, która zasłynęła z pomocy niesionej więźniom KL Auschwitz. W trakcie zajęć wykonują papierowego misia, nawiązującego do opowieści małego Bronka z czasów II wojny światowej.
Podczas zajęć dzieci słuchają bajki o tym, że warto pomagać innym. Rozmawiamy o sile niesienia pomocy drugiemu człowiekowi i wykonujemy pracę plastyczną.
Uczestnicy dowiedzą się kto i kiedy wymyślił pocztówkę, kiedy dotarła do Polski. W trakcie warsztatu dzieci stworzą swoje pocztówki, które wyślą w „świat”.
KLASY IV-VI
W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z pojęciami: legenda, herb. Poznają legendę jednej z miejscowości powiatu oświęcimskiego. Dowiedzą się, jak powstaje herb, poznają herby gmin naszego powiatu i będą mogli stworzyć swój, wykorzystując różne techniki plastyczne. Lekcji towarzyszyć będzie prezentacja multimedialna z komentarzem prowadzącego.
Zajęcia przybliżające genezę herbów oraz ich zastosowanie. Uczestnicy poznają herby powiatu oświęcimskiego i ich krótkie historie powstania. Podczas zajęć będą mogli wykonać swój herb dowolną techniką plastyczną. Lekcji towarzyszyć będzie prezentacja multimedialna z komentarzem prowadzącego.
W trakcie zajęć uczestnicy poznają pojęcie małej ojczyzny oraz zabytku, dowiedzą się, jakie są kategorie zabytków oraz jak należy je chronić. Poznają ciekawe zabytki ziemi oświęcimskiej, wykonają rysunek jednego z nich i opis zachęcający do jego zwiedzenia. Lekcji towarzyszyć będzie prezentacja multimedialna z komentarzem prowadzącego.
Uczestnicy dowiadują się, czym jest szyfrowanie, kryptologia. Poznają krótką historię powstania znanych szyfrów i spróbują swoich sił w odszyfrowaniu wyrazów, następnie sami spróbują zaszyfrować wiadomość. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się również o wykorzystywaniu szyfrów w czasie II wojny światowej.
Uczestnicy dowiedzą się kto i kiedy wymyślił pocztówkę, kiedy dotarła do Polski. W trakcie warsztatu dzieci stworzą swoje pocztówki, które wyślą w „świat”.
KLASY VII-VIII
Uczestnicy zajęć przyjrzą się losom więźniów KL Auschwitz-Birkenau.
Poznają sylwetki ludzi z terenu ziemi oświęcimskiej, którzy z narażeniem życia nieśli pomoc więźniom obozu. Zajęciom będą towarzyszyć relacje świadków historii.
Uczestnicy warsztatów poznają, jak wyglądało życie mieszkańców ziemi oświęcimskiej podczas niemieckiej okupacji. Zajęciom towarzyszyć będzie praca z tekstem i dokumentami archiwalnymi oraz relacjami świadków historii.
Zajęcia mają formę gry, podczas której uczestnicy poznają miejsca pamięci znajdujące się na terenie ziemi oświęcimskiej, wykorzystując do tego aplikację mobilną stworzoną w projekcie naszego muzeum.
Podczas warsztatu uczestnicy poznają historię wysiedleń związanych z budową obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Zajęciom towarzyszyć będzie praca z tekstem i dokumentami archiwalnymi oraz relacjami świadków historii.
Uczestnicy dowiadują się, czym jest szyfrowanie, kryptologia. Poznają krótką historię powstania znanych szyfrów i spróbują swoich sił w odszyfrowaniu wyrazów, następnie sami spróbują zaszyfrować wiadomość. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się również o wykorzystywaniu szyfrów w czasie II wojny światowej.
Historia rodzina Kuligów.
Podczas warsztatu uczestnicy poznają historię rodziny Kuligów z Poręby Wielkiej, która udzieliła pomocy uciekinierowi z KL Auschwitz i doświadczyła tragicznych skutków swego działania.
Helena Stupka i Janina Kajtoch.
W trakcie zajęć uczestnicy poznają biografie Heleny Stupki i Janiny Kajtoch – należących do AK, zaangażowanych
w pomoc więźniom KL Auschwitz.
WARSZTATY
Uczestnicy zajęć przyjrzą się losom więźniów KL Auschwitz-Birkenau. Poznają sylwetki ludzi z terenu ziemi oświęcimskiej, którzy z narażeniem życia nieśli pomoc więźniom obozu. Zajęciom będą towarzyszyć relacje świadków historii.
Uczestnicy warsztatów poznają, jak wyglądało życie mieszkańców ziemi oświęcimskiej podczas niemieckiej okupacji. Zajęciom towarzyszyć będzie praca z tekstem i dokumentami archiwalnymi oraz relacjami świadków historii.
Zajęcia mają formę gry, podczas której uczestnicy poznają miejsca pamięci znajdujące się na terenie ziemi oświęcimskiej, wykorzystując do tego aplikację mobilną stworzoną w projekcie naszego muzeum.
Podczas warsztatu uczestnicy poznają historię wysiedleń związanych z budową obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Zajęciom towarzyszyć będzie praca z tekstem i dokumentami archiwalnymi oraz relacjami świadków historii.
Uczestnicy dowiadują się, czym jest szyfrowanie, kryptologia. Poznają krótką historię powstania znanych szyfrów i spróbują swoich sił w odszyfrowaniu wyrazów, następnie sami spróbują zaszyfrować wiadomość. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się również o wykorzystywaniu szyfrów w czasie II wojny światowej.
Uczestnicy zajęć poznają historię Władysławy Rzepeckiej z d. Harat, łączniczki AK z Libiąża. Warsztat bazuje na filmie pod tytułem „Kurierka” w reżyserii Marka Luzara.
Podczas warsztatu uczestnicy poznają historię brawurowej ucieczki czterech więźniów z KL Auschwitz możliwej dzięki pomocy ruchu oporu.
Historia rodzina Kuligów.
Podczas warsztatu uczestnicy poznają historię rodziny Kuligów z Poręby Wielkiej, która udzieliła pomocy uciekinierowi z KL Auschwitz i doświadczyła tragicznych skutków swego działania.
Helena Stupka i Janina Kajtoch.
W trakcie zajęć uczestnicy poznają biografie Heleny Stupki i Janiny Kajtoch – należących do AK, zaangażowanych
w pomoc więźniom KL Auschwitz.
Lekcje muzealne
Podczas zajęć dzieci słuchają bajki o tym, że warto pomagać innym. Rozmawiają o sile niesienia pomocy drugiemu człowiekowi. Prowadzący zajęcia nawiązuje do czasów II wojny światowej i sytuacji dzieci w tym okresie. Zaprasza uczestników na ścieżkę edukacyjną znajdującą się przed budynkiem muzeum, gdzie opowiada historie dzieci żyjących w trudnych czasach II wojny światowej.
Lekcje muzealne
KLASY I-III
Podczas zajęć dzieci słuchają bajki o tym, że warto pomagać innym. Rozmawiają o sile niesienia pomocy drugiemu człowiekowi. Prowadzący zajęcia nawiązuje do czasów II wojny światowej i sytuacji dzieci w tym okresie. Zaprasza uczestników na ścieżkę edukacyjną znajdującą się przed budynkiem muzeum, gdzie opowiada historie dzieci żyjących w trudnych czasach II wojny światowej.
KLASY IV-VIII
Uczestnicy poznają historię utworzenia pierwszego polskiego muzeum. Ponadto zdobędą podstawową wiedzę na temat funkcjonowania muzeum. Poznają część eksponatów znajdujących się na wystawie stałej i historie z nimi związane.
KLASY VII-VIII
Anioł stróż z brzeszczańskiej apteki – postać Marii Bobrzeckiej.
Podczas zajęć uczestnicy poznają postać Marii Bobrzeckiej – aptekarki z Brzeszcz poprzez przedmioty zgromadzone na wystawie stałej. Wysłuchują również relacje świadków historii dotyczące bohaterki. Następnie wykonują prace plastyczne dotyczące tytułowego „Anioła Stróża”.
Portret łączniczki – działalność Heleny Płotnickiej.
W trakcie zwiedzania ekspozycji uczestnicy mają zwrócić uwagę na informacje, przedmioty związane z tytułową bohaterką, uzupełniając jednocześnie kartę pracy. Po zakończeniu zwiedzania wystawy uczestnicy odpowiadają na pytania prowadzającego dot. ekspozycji, prezentują odpowiedzi na pytania zawarte w karcie pracy. Wysłuchują również relacje świadków historii dotyczące bohaterki. Podzieleni na grupy otrzymują dodatkowe materiały o Helenie Płotnickiej i tworzą jej biogram.
Uczestnicy poznają historię związaną z wkroczeniem wojsk niemieckich i czasem okupacji na terenie ziemi oświęcimskiej. Następnie zostają podzieleni na grupy i udają się z kartami pracy na wystawę stałą, gdzie odpowiadają na pytania związane z tym okresem. Później wspólnie tworzą mapę myśli.
Lekcje muzealne
Anioł stróż z brzeszczańskiej apteki – postać Marii Bobrzeckiej.
W trakcie zwiedzania wystawy uczestnicy mają zwrócić uwagę na pojawiające się na wystawie informacje, przedmioty związane z Marią Bobrzecką, uzupełniając jednocześnie kartę pracy. Po zakończeniu zwiedzania uczestnicy odpowiadają na pytania prowadzającego dot. wystawy, prezentują odpowiedzi na pytania zawarte w karcie pracy.Wysłuchują również relacje świadków historii dotyczące bohaterki. Podzieleni na grupy otrzymują karty z dodatkowymi materiałami o Marii Bobrzeckiej oraz tworzą jej biogram.
Portret łączniczki – działalność Heleny Płotnickiej.
W trakcie zwiedzania ekspozycji uczestnicy mają zwrócić uwagę na informacje, przedmioty związane z tytułową bohaterką, uzupełniając jednocześnie kartę pracy. Po zakończeniu zwiedzania wystawy uczestnicy odpowiadają na pytania prowadzającego dot. ekspozycji, prezentują odpowiedzi na pytania zawarte w karcie pracy. Wysłuchują również relacje świadków historii dotyczące bohaterki. Podzieleni na grupy otrzymują dodatkowe materiały o Helenie Płotnickiej i tworzą jej biogram.
Cichociemny z Babic – major Piotr Szewczyk.
W trakcie zwiedzania wystawy stałej uczestnicy mają zwrócić uwagę na pojawiające się na ekspozycji informacje, przedmioty związane z Piotrem Szewczykiem, uzupełniając jednocześnie kartę pracy. Po zakończeniu zwiedzania uczestnicy odpowiadają na pytania prowadzającego dot. wystawy, prezentują odpowiedzi na pytania zawarte w karcie pracy. Wysłuchują również relacje świadków historii dotyczące bohatera. Podzieleni na grupy otrzymują karty z dodatkowymi informacjami o Piotrze Szewczyku oraz tworzą jego biogram.
Uczestnicy poznają historię związaną z wkroczeniem wojsk niemieckich i czasem okupacji na terenie ziemi oświęcimskiej. Następnie zostają podzieleni na grupy i udają się z kartami pracy na wystawę stałą, gdzie odpowiadają na pytania związane z okresem okupacji na terenie ziemi oświęcimskiej. Później wspólnie tworzą mapę myśli.
(możliwość rezerwacji w okresie od maja do września)
Grupa rozwiązuje zadania związane z tematyką przedstawioną na wystawie stałej w muzeum. Zadania ukryte są na terenie wokół muzeum.
CZAS TRWANIA: ok. 2 godziny
Proponowane przez nasze muzeum warsztaty/lekcje muzealne są dostosowywane do potrzeb danej grupy.
Jesteśmy również otwarci na współpracę i sugestie ze strony nauczycieli/terapeutów.
Uwzględniamy stopień i rodzaj niepełnosprawności.
Zajęcia oparte są na rozmowie, a przeprowadzane w trakcie zajęć ćwiczenia adekwatne do cech rozwojowych uczestników.
W trakcie proponowanych warsztatów są wykorzystywane elementy arteterapii i muzykoterapii.
„Trzeba ludzi uczyć w granicach możliwie najszerszych,
nie tylko z książek czerpać mądrość,
ale z nieba, ziemi, z dębów i buków”
Jan Amos Komeński
Strona główna » Warsztaty / lekcje muzealne